Сьогодні, 24 червня, Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет презентував модель Національного технопарку з підвищення якості освіти під час Всеукраїнської стратегічної сесії «Освіта України – 30. Національний технопарк з підвищення якості освіти» в м. Харків. Основна мета заходу – трансформація національної системи освіти, розбудова Нової української школи та забезпечення якісної та доступної освіти.
У заході взяли участь заступник Голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Колебошин, Голова підкомітету з питань вищої освіти Комітету Юлія Гришина, керівництво Харківської ОДА, Харківської обласної ради та мерії, керівники департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій, ректори (директори) закладів вищої та післядипломної педагогічної освіти та інші.
Учасники сесії обговорили ідею створення Національного технопарку з підвищення якості освіти та модель з чотирьох базових компонентів:
- упровадження в національний освітній простір основних цінностей та компетентнісної освіти;
- розвиток інтелектуальної еліти нації;
- створення безпечного для життя та здоров’я середовища;
- трансформація системи управління освітою.
«Нова українська школа є школою навчання та розвитку компетентностей. Часи змінюються, і освітній процес слід адаптувати до потреб здобувачів освіти. Тому основним, базовим компонентом Національного технопарку з підвищення якості освіти є впровадження в освітній простір компетентнісної освіти, зокрема функціонування оффлайн- та онлайн-ресурсів ціннісних орієнтирів освіти, кардинальне оновлення системи підготовки та супроводу компетентного вчителя для НУШ. Якісні зміни в підготовці та професійному супроводі вчителя, з яких і має починатися реальне компетентнісне навчання учнів, потребують швидкого впровадження. Міністерство розробило положення про педагогічну інтернатуру, що сприятиме розв’язанню питання. І саме цей компонент ми визначили першим у структурі технопарку», – зауважив Сергій Шкарлет.
Формування інтелектуальної еліти нації – вчених, дослідників, суспільних діячів, інноваторів-підприємців – є ще одним базовим компонентом розвитку освіти. За словами Міністра, це підтримка майбутніх лідерів світової науки та Hi-tech, упровадження STEM-освіти, оснащення відповідних лабораторій, підвищення статусу Вчителя як професійної еліти нації.
«Еліту має готувати еліта. Педагогічні працівники мають реально стати професійною елітою, яка готуватиме еліту інтелектуальну. Маємо певні досягнення в цій царині, ректори діляться досвідом, який має кожен із них. Важливим напрямом діяльності педуніверситетів є зміцнення партнерства між громадами, бізнесом, владою, що значно впливатиме на зміст, процес і результати професійної педагогічної освіти. Такий підхід також відповідає ідеям технопарку», – зазначив Міністр.
Він додав, що насамперед слід розвивати практичні навички, професійні та особисті якості, створити вільний простір для творчості, формувати науковий світогляд з якомога більш раннього віку.
Успішним прикладом є відкритий Президентом України у 2020 році Музей науки МАН у м. Києві. Це місце, де можна в буквальному сенсі доторкнутися до науки. Такі музеї є основою подальшого залучення дітей у світ науки. Окрім того, у Києві готується до відкриття Музей математики – осередок математичної освіти. Київський музей стане 4-м у світі.
Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет акцентував на важливості формування безпечного для життя та здоров’я середовища.
У межах ідеї технопарку йдеться про такі заходи:
- запровадження проєкту «Здорова школа», що є однією зі складових програми Президента України «Здорова Україна»;
- організація якісного та безпечного харчування в усіх закладах освіти;
- запобігання булінгу та кібербулінгу;
- забезпечення безбар’єрності освіти.
«Здорова школа – здорова нація. Формування навичок здоров’язбереження починається з родини, але в закладах освіти ці навички мають знайти своє продовження і розвиток. Створення безпечного середовища – головне завдання кожного закладу освіти. Розпочати цю роботу пропонуємо з проходження онлайн самооцінки за моделлю “Безпечна та дружня до дитини школа”. Вже 1087 шкіл країни провели таку роботу. Рівень розвитку суспільства оцінюють за його ставленням до людей з особливими потребами. Позитивним прикладом є відкриття інклюзивно-ресурсних центрів. Якщо ще кілька років тому в країні не було жодної такої структури, то на 2020 рік – вже 633 інклюзивно-ресурсних центри. Наша мета – забезпечити реальну безбар’єрність освіти, як зазначено в Національній стратегії», – наголосив Сергій Шкарлет.
Міністр окреслив основні напрями трансформації системи управління освітою в межах моделі Національного технопарку з підвищення якості освіти:
- функціонування Національної школи резерву управлінців;
- формування ефективної мережі закладів освіти для надання якісних освітніх послуг у громадах – на місцях до цього мають підходити виважено, з урахуванням інтересів громади та зважати на цінності;
- реалізація державно-приватного партнерства в освіті.
«Одним із напрямів цього компоненту є державно-приватне партнерство – це механізм, що використовується в більшості успішних країн світу. За його рахунок будуються нові або модернізуються існуючі заклади освіти, спортивні майданчики, стадіони, відкриваються сучасні шкільні наукові лабораторії, оновлюється матеріально-технічне забезпечення тощо. Такі приклади маємо і ми. Тому об’єднання зусиль бізнесу і держави в освіті – також провідна ідея технопарку», – акцентував Сергій Шкарлет під час виступу на Всеукраїнській стратегічній сесії «Освіта України – 30. Національний технопарк з підвищення якості освіти».