Студенти 3 курсу ННІ ЕКТ Манченко Андрій та Дейнека Владислав проходили стажування впродовж 3 місяців у Польщі на заводі компанії DAMEL у місті Домброва-Гурнича.
Це місто Сілезького воеводствана, в якому живуть близько 5 мільйонів осіб, і яке має високорозвинену промисловість завдяки відкриттю великих покладів кам’яного вугілля у другій половині XVIII ст. Околиці міста багаті лісами і озерами, а саме 4 озера Погорія. Тут знаходиться ландшафтний парк Гнізда, гора Сокіл з численними печерами та дивовижними скельними утвореннями. У самому місті 6 паркових зон. Місто Домброва-Гурнича багате історико-архітектурними пам’ятками: Церква Богородиці і святого Антонія Падуанського, каплиця Trzebisławicach (XVIII століття), Церква Святої Барбари (середина XX століття), каплиця святої Катерини, Синагога в Домброва, банківські таунхауси Гута, млин Ratanicach (XVIII століття), міський музей “Sztygarka”, історична садиба робочих в ущелині Bytomki, базиліка Ентоні (неоготичний стиль) – найвища церква в Сілезії, Церква Святого Йосипа (модерн) в Забже, дерев’яна Церква Святого Валентина в Bieruń. Це лише мала частина того, що можна подивитися в Домброва-Гурнича.У Домброві знаходиться багато фабрик та заводів. Одним із них є Damel SA на якому ми і працювали. У місті є 4 кінотеатри і 9 музеїв. Можна чудово розважитися, відвідавши аквапарк «Немо – Водний Мир». Він є одним з найбільших і найкрасивіших аквапарків у Польщі. Радує різноманітність готелів в Домброва-Гурнича. Тут є недорогі готелі, елітні палаци і бізнес-готелі. В одному із них мешкали ми, куди нас поселила фірма, на якій ми працювали.
Компанія DAMEL розпочала свою роботу у 1940 р. і завжди була пов’язана з гірничою промисловістю; спочатку це було галузеве підприємство, де ремонтують електричні машини і керуючу апаратуру, потім у 1950 р. отримало статус самостійного державного підприємства. З 1956 р. компанія є найбільшим в Польщі підприємством по ремонту електричних машин для гірничої промисловості. У 1978 році, поряд з ремонтної діяльністю, «DAMEL» почав випуск спеціалізованих електричних двигунів і керуючої апаратури для гірничого устаткування, призначеної як для вітчизняних, так і закордонних виробників. У грудні 2003 р. «DAMEL» був приватизований.
Damel виробляє електричні двигуни (у тому числі спеціально розроблені), електромагнітні сепаратори заліза та інші електричні машини і прилади, надає послуги щодо високовольтних і низьковольтних електричних машин, трансформаторів, а також проводить ремонт і діагностику електричних машин.
В першу неділю нам показували всі процеси на заводі. Спочатку нам видали спеціальну форму, бо без неї не можна знаходитись на підприємстві.
В першому цеху ми спостерігали як виточують великі деталі двигуна: вали, підшипникові щити, кришки, деталі колектора і якоря. Всі ці деталі електричної машини механічно обробляються на металоріжучих верстатах.
Далі нам показали як збирається обмотка для електричних машин. Спочатку проводиться намотка котушок круглим проводом з емалевою ізоляцією з наступною укладкою обмотки в пази осердя статора. Після чого виконується формовка лобових частин, бандажування, контроль електричної міцності ізоляції, просочування та сушка обмотки статора.
Обмотка виконується у вигляді окремих котушок (секцій), на які накладається корпусна ізоляція. Секція отримує жорстку прямокутну форму і укладається в пази осердя. В пазах секція фіксується клином, формуються лобові частини, бандажуються, виконується контроль електричної міцності ізоляції.
Також перед початком праці ми пройшли курс з «Техніка безпеки». Це обов’язково. На виробництві дуже відповідально ставляться до безпеки працівників. Нас ретельно перевірили на знання, далі нас відправили на медичний огляд у місцеву лікарню і тільки потім допустили до роботи.
Ми працювали у відділі монтажу, де повинні були збирати деталі та самі двигуни. Спочатку нам довірили лише фарбувати деталі всередині двигуна, але потім ставало все більше і більше різноманітних процесів збирання. І врешті ми могли виконати всі процеси, які потрібно знати фахівцю. Хоч і деякі складні процеси виконували під наглядом більш досвідчених колег.
Починають зборку з розміщення обмотки, яка зібрана в іншому відділі у корпус статора. Цей процес можуть виконувати лише декілька працівників і ми допомагали їм. Обмотку спеціальним гаком, який закріплений на крані, поміщають в корпус та відцентровують, перевертають двигун і вдавлюють обмотку пресом до кінця.
Далі також за допомогою крану встановлюють ротор. Це робиться обережно, щоб не пошкодити сердечник статора. Потім збирається клемна коробка, яких є велика різноманітність, в залежності від потужності двигуна.
Ми повністю збирали всі, крім найбільших складних коробок, які складаються з трьох великих відділів: їх збирають завжди декілька працівників.
Спочатку потрібно зашліфувати та покрити цинком окремі ділянки заземлення для захисту від корозії. Далі коробку фарбують двома шарами фарби та починають збирати схему.
Потім монтують коробку до корпусу, приєднують необхідні проводи, закріплюють шурупами. Також потрібно зібрати дві кришки, на яких також є прості схеми. Їх під’єднають до ротора та закріплять до корпусу. Наступним етапом є встановлення підшипників. Внутрішню обойму підшипника нагрівають та швидко закріплюють. В кінці приклеюють всі таблички та прикручують всі кришки, в деяких встановлюють вентилятор, який закривають захисним корпусом.
Всі процеси перевіряють декілька наглядачів та керівник, кожну деталь перевіряють в відділі технічного контролю, а в кінці двигун передають до випробувальної лабораторії.
Після гарної праці поляки полюбляють гарно відпочити. Підприємство надає багато безкоштовних або дешевших поїздок до різних цікавих місць, на один з таких заходів запросили і нас. Це була поїдка на автобусі в гори Бескиди на лижний спуск, де нас пригощали традиційними кевбасками та зупом. Ми дуже весело провели там час і повернулись на працю з новими силами.
За час практики ми вивчили асинхронні двигуни та двигуни постійного струму, а також навчились збирати їх. Ми ознайомилися з роботою великого підприємства, познайомилися з прекрасним колективом заводу Damel та культурою Польщі.
Повернувшись до України ми будемо вивчати теорію, щоб в майбутньому працювати більш продуктивно та мати вищу кваліфікацію.