«Будь-яка людина прагне пізнавати нове, і, якщо вам цікаво не отримувати готові відповіді, а знаходити свої власні, то ви вже займаєтесь науковою діяльністю, залишилось тільки обрати напрям…» (Михайло Шуляк).
Сьогодні, 25 квітня, відзначає свій День народження один з наймолодших науковців нашого університету Михайло Леонідович Шуляк. Йому – 36! Мабуть, у цей день Михайло Леонідович отримає багато вітань від своїх друзів, студентів і колег по роботі, що буде абсолютно справедливо. Тому ми також вітаємо його з Днем народження і зичимо всіх земних і не земних гараздів. А в якості скромного подарунка чи презента пропонуємо невелике інтерв’ю, яке ми записали з Михайлом Леонідовичем напередодні його Дня народження, щоб трохи розбавити карантинні будні.
Розмовляли, звичайно ж, про науку і наукову діяльність, якій пан Михайло присвячує більшу частину свого часу, навіть зараз, коли доводиться працювати в дистанційному режимі. Для справжнього дослідника і науковця це не перепона і він завжди знайде собі цікаву роботу, яка здатна не тільки задовольнити професійний інтерес, а й приносить моральне задоволення. Так і в пана Михайла.
Для тих, хто, можливо, не знайомий з його біографією, нагадаємо, що Михайло Леонідовича є випускником Харківського національного технічного університету сільського господарства за спеціальністю «Механізацією механізація сільського господарства» (2007). Свій трудовий шлях починав інженером в УкрНДІПВТ ім. Л. Погорілого, а з 2011 року й по сьогодні працює в ХНТУСГ на кафедрі тракторів і автомобілів. Між іншим, Михайло Леонідович є гарантом освітньо-професійної програми «Автомобільний транспорт» однойменної спеціальності 274, що саме по собі багато про що говорить.
Додамо лише, що у 2012 році М.Л. Шуляк захистив кандидатську, а в 2017-му – докторську дисертацію, він доктор технічних наук, професор, який має понад 100 наукових праць. Лише минулого року Михайло Леонідович сам та у співавторстві з колегами опублікував понад 40 наукових робіт, які переважно стосуються підвищення експлуатаційних можливостей автомобільних і тракторних двигунів та інших агрегатів. Власне, з цієї теми й розпочалася наша розмова.
— Пане Михайле, розкажіть як Ви прийшли в науку? Кого вважаєте своїм учителем чи наставником, і які найцінніші уроки від нього отримали?
— З науковою роботою, а особливо з проведенням практичних досліджень, я познайомився на кафедрі тракторів і автомобілів університету під час проведення першого в моєму житті наукового експерименту, ще будучи лаборантом. Уже тоді в мене з’явився науковий керівник – завідувач кафедри тракторів і автомобілів Анатолій Тихонович Лебедєв, який побачив мою зацікавленість проблемами тракторобудування та спонукав до пошуку відповідей. Без жодного перебільшення вважаю його видатним українським науковцем і пишаюся, що саме він привів мене у велику науку.
Анатолій Тихонович навчив мене того, як треба правильно підходити до аналізу наукової проблеми, розробляти напрями її вирішення і тому подібне. Але його найцінніші уроки полягали у ставленні до людей, у прикладах того, як треба наполегливо працювати і постійно вчитися.
— З чого Ви розпочинали свою наукову діяльність? Як вибирали теми для своєї кандидатської, а потім і докторської дисертації? Яку практичну цінність мають Ваші наукові роботи, зокрема дисертація «Підвищення ефективності машинно-тракторних агрегатів з використанням біодизельних палив»?
— Наукову діяльність, вже як аспірант, я розпочинав з дослідження роботи тракторного агрегату з використанням біодизельних палив. На той момент цей напрям був дуже актуальним, бо проводилось багато досліджень, як в Україні, так і за її межами, і наш Університет долучився до вирішення низки проблемних питань.
Питання, пов’язані з роботою двигуна та його паливної системи, досліджувались на кафедрі під керівництвом професора Михайла Григоровича Сандомирського. І саме під час проведення цих досліджень виникла наукова проблема, на вирішення якої й була спрямована моя кандидатська дисертація. Так само була обрана і тема докторської дисертації, але вже при проведенні низки досліджень динамічних властивостей тракторів та автомобілів.
Практична цінність результатів кандидатської дисертації полягає в рекомендаціях щодо зміни періодичності технічного обслуговування елементів паливної системи двигуна для фермерів, які бажають використовувати біодизельні палива.
— Свого часу Ви стали наймолодшим доктором наук у нашому університеті (у 33 роки). Як Ви почувалися в цьому статусі? Яке було ставлення з боку старших колег?
— Якщо відверто, то для мене суттєво нічого не змінилося, я навіть зараз особливо не відчуваю зміни в статусі. Можливо, це пов’язано з тим, що мене цікавить в науці саме дослідження, пошук відповідей, кожна з яких ставить нові питання, тому науковий експеримент продовжується…
А з колегами в мене завжди були доброзичливі відносини, після захисту мене привітали з успішним завершенням підготовчого етапу та початком справжньої наукової роботи))).
— Над якими науковими темами (дослідженнями) Ви працюєте зараз або останнім часом? Чи є до них інтерес в Україні або за кордоном?
— Останнім часом я працював над темою «Формування функціональної стабільності тракторів на транспортних роботах», в межах якої проводилися дослідження динамічних властивостей тракторів, особливості роботи агрегатів змінної маси, запропонована геометрична інтерпретація стохастичного процесу та розроблений вимірювально-керуючий комплекс моніторингу динамічних параметрів трактора. Останній був презентований як стартап-проєкт «Huygens» та отримав диплом півфіналіста на Всеукраїнському фестивалі інновацій, організованому Міністерством освіти і науки України 15-16 травня 2018 року.
— Свого часу Ви були стипендіатом Кабінету Міністрів України, як молодий вчений. Чи важливе існування таких стимулів для молодих вчених? Чи берете участь у роботі Раді молодих вчених нашого університету?
— Існування стимулів для молодих вчених, зокрема стипендії Кабінету Міністрів України, є важливим у сучасних реаліях наукової діяльності. Що ж до Ради молодих вчених нашого університету, то вона вирішує питання підтримки молодих вчених, популяризації наукової діяльності серед студентів, бере участь у заходах для школярів.
— Чи хвилює Вас ситуація, яка склалася в Україні з фінансуванням науки загалом і науково-технічних досліджень? Чи бачите Ви для себе тут перспективи?
— Звичайно хвилює! Бо досліднику завжди хочеться побачити втілення своїх ідей у виготовлених зразках, а це потребує значних коштів, яких не вситачає. Але в нових реаліях наукової діяльності є й перспективи для отримання необхідного фінансування. Для цього потрібно поглиблювати співпрацю з виробниками та вивчати світовий досвід вирішення проблемних питань.
— Щоб Ви побажали тим студентам, які хочуть займатися серйозною науковою діяльністю, і, можливо, майбутнім вступникам, які збираються вступати до нашого університету?
— Будь-яка людина прагне пізнавати нове, і, якщо вам цікаво не отримувати готові відповіді, а знаходити свої власні, то ви вже займаєтесь науковою діяльністю, залишилось тільки обрати напрям. Тим студентам або майбутнім вступникам, які хочуть займатися науковою діяльністю, можу побажати, щоб вирішення ваших наукових проблем були цікавими та креативними, щоб вистачало фінансів на дослідні зразки, а старші колеги допомагали порадами…
— Щиро дякую Вам за відповіді й бажаю всіх гараздів.
Віктор КОЗОРІЗ, відділ медіакомунікацій ХТУСГ.