Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка
uk en

На чому тримається університетська наука?

Нещодавно на засіданні Вченої ради Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка професорсько-викладацький колектив вітав з черговим науковим досягненням молодого колегу, доцента кафедри  надійності, міцності та технічного сервісу машин ім. В.Я. Аніловича Євгена Калініна. Він успішно захистив докторську дисертацію за темою «Експлуатація та ремонт засобів транспорту» і отримав диплом доктора технічних наук. Крім того, майже одноголосно Євгена Івановича було обрано завідувачем названої кафедри, яка входить у структуру навчально-наукового інституту технічного сервісу ХНТУСГ.

Погодьтеся, у 34 роки не кожен науковець може похизуватися такими досягненнями, причому, абсолютно заслуженими. Щоб у цьому переконатися, достатньо хоча б переглянути перелік наукових публікації Євгена Калініна, які є у відкритому доступі, або  ознайомитися з рефератом його докторської дисертації, присвяченої формуванню системних властивостей транспортно-технологічних агрегатів змінної маси.

Мабуть, пересічному читачеві така тема наукової роботи молодого вченого мало про що говорить. А от у середовищі інженерно-технічних працівників  вона добре відома, хоча б тому, що їм постійно доводиться мати справу якщо не з проектуванням або виробництвом, то з експлуатацією транспортно-технологічних агрегатів, наприклад, тих же тракторів або зернозбиральних комбайнів досить часто. Деякі з цих агрегатів, до речі, коштують на сьогодні  не один мільйон гривень, і коли відбуваються збої або взагалі несподівано виходять з ладу, всі починають  шукати причини, які іноді закладаються ще на стадії проектування того чи іншого агрегату або ж  з’являються  в процесі його не якісної експлуатації. От тоді і згадують про науку, яка дає відповіді на подібні питання, як на теоретичному, так і на практичному рівнях. Тільки буває так, що до голосу науки і науковців далеко не всі відразу прислухаються, вважаючи його ледь не рудиментом старої системи, а потім  це обертається мільйонними збитками чи то для бізнесу, чи то для держави…

Якось один з поважних науковців розповів мені історію про випробування чудового іноземного трактора, в технічних характеристиках якого були зазначені певні норми витрат пального. Коли ж його випробували в польових умовах з навісним обладнанням, витрати пального  виявились у кілька разів вищими, що відразу ж позначилося на собівартості робіт. У технічному паспорті трактора фірма – виробник цього чомусь не зазначила, хоча й мала це зробити. І коли це з’ясувалося, покупець дорогої іноземної техніки, був, м’яко кажучи,  розчарований. От вам і наука.

Про незавидний стан  вітчизняної науки  за останні десятиліття  було багато всього сказано, і ще більше можна було б сказати, але останнім часом фахівці все частіше  звертають увагу на стан університетської науки, яка фінансується державою за залишковим принципом. Це визнає і керівництво МОН України, яке намагається змінити таку політику, запровадивши конкурсне фінансування університетської науки. Тільки, треба визнати і те, що через свою специфіку далеко не всі університети можуть на рівних конкурувати, а тому деякі з них ризикують зовсім залишитись без державної підтримки.    Наприклад, у тому ж ХНТУСГ минулого року на проведення науково-дослідницьких робіт з державного бюджету було виділено лише 200 тис. грн. Ще близько 130 тис. грн. університет заробив на виконанні так  званих господарсько-договірних досліджень. У нинішньому році ситуація суттєво не зміниться.

Чи варто говорити, що для університету національного рівня, до того ж, одного з небагатьох, який готує інженерів для аграрної галузі,  таке фінансування наукової роботи є  практично краплею в морі?  І воно аж ніяк не сприяє реалізації його наукового потенціалу. А він вимірюється не лише гривнями, а й людським капіталом. До слова, серед викладачів  ХНТУСГ  68 докторів наук, 54 професори, 190 кандидатів наук, які продовжують кращі наукові традиції, що були закладені ще в радянські часи. І  нехай вас не лякає слово «радянські», бо якщо в нашому випадку новоспечений доктор технічних наук Євген Калінін своє сходження на  наукову вершину розпочав у 2007 році, коли вступив в  аспірантуру ХНТУСГ,  то його багаторічний  наставник і  науковий керівник Анатолій Тихонович Лєбєдєв, свій шлях до цієї вершини торував ще з далекого 1975 року, коли почав викладати в цьому університеті де і працює до цих пір, хоча вже розміняв дев’ятий десяток.

У науковому світі прізвище академіка Академії наук вищої освіти України, А.Т. Лєбєдєва достатньо відоме. Хоча б тому, що вже 42 роки поспіль він залишається беззмінним керівником кафедри тракторів та автомобілів ХНТУСГ, що є своєрідним рекордом для України. Звичайно, він також має вагомі наукові досягнення і звання (професор, доктор технічних наук, заслужений діяч науки і техніки України) але найбільшим досягненням вважає своїх учнів.  Бо за час роботи в виші виховав 3-х докторів наук і 33 кандидатів, які обіймали і обіймають  керівні посади в різних міністерствах, відомствах та університетах зокрема й за кордоном. Ну, а кращі з найкращих його учнів залишилися в університеті, щоб продовжувати наукову діяльність і справу свого вчителя.  Євген Калінін – лише один з них, наймолодший. Тож і не дивно, що одним з перших з черговим науковим досягненням його привітав саме Анатолій Тихонович Лєбєдєв, який знає ціну своїм учням і за кожного готовий поручитися навіть своїм авторитетом.

Щоб там не говорили, а спадкоємність поколінь існує,  і в науковому світі, вона проявляється дуже зримо. Може, завдяки цьому і тримається наша наука, зокрема й університетська.

Віктор Козоріз, редактор газети «Світоч Знань»